Euroopa Liidu rehvimärgis
Rehvimärgis annab rehvi kohta olulist infot ja mis peamine – lihtsustab rehvivaliku tegemist. Kuna rehvitootjaid ja rehvimudeleid on palju, võib õige valiku tegemine väga keeruliseks osutuda. Seetõttu on väga mõistlik võtta appi just EL rehvimärgise väärtused.
Rehvimärgisel on välja toodud kolm olulist rehvi omadust:
- kütusesäästlikkus,
- haarduvus märjal teekattel,
- rehvide poolt tekitatav müratase.
El Rehvimärgis on kohustuslik igale Euroopa Liidus müüdavale rehvile, välja arvatud naastrehvidele, millele EL-s rehvimärgist ei kohaldata.
Kütusesäästlikkus
Kuni 20% sõiduki kulutatavast kütusest kulub rehvidele. Seega, mida kõrgem on rehvi kütusesäästlikkuse näitaja, seda vähem kütust kulutatakse rehvi veeremisele. Suurem kütusesääst saavutatakse rehvi veeretakistuse vähendamisega. Kütusesäästlikkust hinnatakse skaalal A-st G-ni, kus A on kõrgeim säästlikkus ja G madalaim säästlikkus.
Erinevus A ja G vahel võib tähendada kuni 7,5% väiksemat kütusekulu, lihtsustatult öeldes võib A markeeringuga rehviga hoida kokku kuni 6 liitrit kütust 1000 km kohta võrreldes G markeeringuga rehviga. (Eeltoodud näide põhineb keskmisel kütusekulul 8 l 100 km kohta ja keskmisel rehvi läbisõidul 35 000 km. Tegelik kütusesääst ja kokkuhoid võib olenevalt rehvirõhust, sõiduki massist, sõidustiilist jne erineda.)
Haarduvus märjal teekattel
Haarduvus märjal teekattel koosneb küll rohkematest teguritest kui pidurdusvõime, kuid EL-i hinnang mõõdab just rehvi pidurdusvõimet märjal teekattel. Märghaarduvust hinnatakse skaalal A-st F-ni, kus A on kõrgeim ja F madalaim hinnang. Pidurdusmaa puhul on oluline iga meeter, ohuolukorras võib just see üks meeter päästa hullemast.
Sõiduauto, mis rakendab täielikult pidurid kiiruselt 80 km/h, võib A-hinnanguga rehvide pidurdusmaa olla kuni 18 meetrit lühem kui F-hinnanguga rehvide puhul. (Eeltoodud näide on mõõdetud vastavalt EÜ määruses 1222/2009 sätestatud testmeetoditele. Pidurdusmaad võivad olenevalt sõidutingimustest ja teistest mõjutavatest teguritest erineda.)
Müratase
Üsna suur osa sõidukite tekitatavast mürast tuleneb rehvidest. EL-i hinnang mõõdab rehvide poolt tekitatavat välismüra detsibellides. Valides rehvid, mis tekitavad vähem müra, vähendad sõitmisega kaasnevat mõju ümbritsevale keskkonnale, samas võid tajuda ka väiksemat sõidumüra oma sõidukis.
Müratase mõõdetakse 80 km/h sõitval autol, kus mikrofon on sõidukohast asetatud 7,5 meetri kaugusele. Müratase EL märgisel kuvatakse db väärtuse ja valjuhääldi pildiga, millel on kuni kolm helilainet: 1 laine – vaikne (3 db alla EL piirnormi); 2 lainet – mõõdukas (EL piirmäära ja alla 3 db vahel); 3 lainet- vali (üle EL piirmäära). Lihtsustatult öeldes võib lugeda mõõdukakas rehve mille müratase jääb alla 71db ja vaikseteks rehvideks neid rehve, mille mürataseme väärtus on 69db ja madalam.
Kokkuvõtteks
Rehvide valimisel soovitame kindlasti jälgida EL rehvimärgise väärtusi, mis on fs.ee e-poes iga rehvi juures välja toodud. Ei ole harvad juhused, kus vähemtuntud tootja soodsam rehv on samaväärsete või kohati ka paremate näitajatega, kui kõrgelt hinnatud tuntud tootja rehv. Kindlasti ei ole EL rehvimärgis ainus indikaator arusaamaks, kas toode on kvaliteetne või mitte, kuid annab olulise abistava vihje väjatoodud kolme parameetri kohta, mis loob hea võrdlusmomendi. Lisaks on alati võimalus pöörduda meie kogenud spetsialistide poole, saamaks soovitusi ja nõuandeid rehvivaliku tegemisel.