Toode lisatud ostukorvi
Muuda sisu Edasi vormistama

Uuring: autojuhtide käitumine tekitab teel doominoefekti

Goodyeari ja Londoni Majandus- ja Poliitteaduste kooli (LSE) poolt hiljuti läbi viidud rahvusvaheline uuring näitab, et ühe autojuhi arvestav või agressiivne käitumine liikluses mõjutab oluliselt teiste autojuhtide käitumist, luues sellega ohutuma või ohtlikuma keskkonna liiklemiseks.

Uuringus osalenud 9000 autojuhist 87 protsenti nõustusid, et teise juhi hooliv sõidustiil tema suhtes parandab ka tema käitumist liikluses ning 55 protsenti kõigist küsitletutest tunnistas, et teise autojuhi agressiivne või provotseeriv käitumine mõjutab teda sedavõrd, et ta elab selle liikluses kellegi teise peal välja.

gps-driving-2-1353290-1279x829Uurimisprojekti vedanud dr Chris Tennant Londoni Majandus- ja Poliitteaduste koolist ütles, et ühe autojuhi hea või hoolimatu tegu liikluses võib panna alguse sündmuste jadale, mis loob kas ohutuma või ohlikuma keskkonna liiklemiseks. „Teed jagades kasutavad autojuhid n-ö vastastikkuse loogikat, peegeldades üksteise käitumist.

Kuna kontakt autojuhtide vahel on väga põgus, jõuab meie reaktsioon hiljem hoopis teise autojuhini, kes peegeldab meie reaktsiooni omakorda järgmisele, tema järgmisele jne. Sedasi tekibki liikluses doominoefekt,“ rääkis Tennant.

Tennanti sõnul on selle uuringu eesmärgiks näidata, kuidas ühe autojuhi problemaatiline käitumine võib teisi halvasti mõjutada isegi siis, kui nad tavaliselt käituvad liikluses tasakaalukalt. „Uuringus selgitati välja mitmed käitumismustrid, mis tekitavad teistes autojuhtides tahtmatult vaenulikkust – näiteks ristmikul vahele trügimine, ebapiisava pikivahe hoidmine, halb suunanäitamine jne. Küsitletud tunnistasid, et käituvad ka ise vahel liikluses ettekavatsematult samamoodi. Liikluse etiketist kinnipidamine on autojuhtidele oluline,“ selgitas Tennant.

Goodyeari Euroopa, Lähis-Ida ja Aafrika piirkonna tarbesõidukirehvide valdkonna asepresident Olivier Rousseau’ sõnul peetakse liiklust kahjuks harva suhtluskohaks, kus peaks käituma viisakalt. „Paljud autojuhid võivad suhtuda teistesse autodesse kui anonüümsetesse masinatesse, mitte sõidukitesse, milles istuvad inimesed. Kutsume autojuhte pidama meeles, et nende endi käitumine liikluses mõjutab ka teisi ning ära hoidma sellist doominoefekti, mis võib viia liiklusohtliku olukorra või isegi liiklusõnnetuseni,“ rääkis Rousseau.

Enamik uuringus osalenud juhtidest kinnitas, et lihtne tänužest liikluses on väga oluline, ebaoluliseks pidas seda vähem kui 10 protsenti küsitletutest. „Liikluses saab olla hoolimatu väga mitut moodi: võisteldes, karjudes, ägedalt žestikuleerides jne. Kõik need teguviisid võivad süvendada potentsiaalselt ohtlikumat liikluskultuuri. Viisakalt käitumise viise on küll vähem, kuid need on võimsamad. Seetõttu lase tihedas liikluses teine autojuht endast ette, täna teist autojuhti, kui tema sind ette laseb, vabanda, kui teisi takistad jne. Selline käitumisviis toob lõpuks kõigile rohkem kasu,“ sõnas Tennant.

Uuring viidi läbi kahte meetodit kasutades. Kvalitatiivse osa jaoks küsitleti kontrollrühmi ja tehti intervjuud autojuhtidega Ühendkuningriigist ja Itaaliast. Kvantitatiivses veebiküsitluses osales ligi 9000 autojuhti 15 riigist – Austriast, Belgiast, Hispaaniast, Hollandist, Itaaliast, Poolast, Prantsusmaalt, Rootsist, Rumeeniast, Saksamaalt, Sloveeniast, Tšehhist, Türgist, Venemaalt ja Ühendkuningriigist.

www.goodyear.eu